Friday, January 29, 2010

NOTA SEJARAH(T3)BAB 2.3REAKSI PENDUDUK TEMPATAN TERHADAP MALAYAN UNION

2.3 REAKSI PENDUDUK TEMPATAN TERHADAP MALAYAN UNION

• Terdapat pelbagai reaksi (tindak balas)
• Ada yang menyokong & ada yang menentang

i. Golongan Yang Menyokong MU:

• Disokong sekumpulan kecil orang Melayu yang radikal & golongan imigran
• Antara golongan radikal Melayu;
• PKMM – Parti Kebangsaan Melayu Malaya
• PKMM ditubuhkan Oktober 1945 oleh PKM di Ipoh & Presiden pertamanya ialah Mokhtaruddin Lasso, Ketua Rejimen 10 Melayu, PKM
• API – Angkatan Pemuda Insaf
• AWAS – Angkatan Wanita Sedar
• BATAS – Barisan Tani Malaya
• Alasan sokongan;
• MU akan menyatukan system pentadbiran Tanah Melayu
• Mu melahirkan pentadbiran baru & tidak berasaskan kuasa raja & pembesar Melayu
• Menyokong kerakyatan terbuka
• Penyatuan pentadbiran agama Islam bagi seluruh Tanah Melayu
• Percaya dengan janji British akan memberi kemerdekaan kepada Tanah Melayu

• Antara golongan yang menyokong pendirian radikal Melayu;
• PKM
• MDU (Malayan Democratic Union) – parti politik yang berpusat di Singapura & ahlinya terdiri daripada yangberpendidikan Inggeris
• AMCJA (All Malayan Council of Joint Action) – merupakan gabungan golongan imigran diketuai oleh Tun Tan Cheng Lock
• Alasan sokongan;
• MU menguntungkan kerana kerakyatan yang terbuka kepada sesiapa sahaja
• MDU mencadangkan Singapura dimasukkan ke dalam MU

ii. Golongan Yang Menentang MU:
• Ditentang kebanyakan peribumi Tanah Melayu

Sebab-Sebab Penentangan

• Penghapusan kedaulatan & kuasa raja2 Melayu – hanya menjadi ahli Majlis Raja2 Melayu, hilang takhta &
maruah, pungutan zakat diletakkan di bawah kuasa gabenor British
• Tamadun orang Melayu terhakis – sistem beraja, bahasa Melayu, tulisan Jawi, Ketuanan Melayu tercabar & orang Melayu akan hilang tanah air
• Kerakyatan yang terlalu liberal – jus soli mengancam status quo orang Melayu & jumlah orang Melayu terancam akibat kerakyatan imigran terlalu mudah
• Membantah tindakan Sir Harold MacMichael mengancam raja2 Melayu – turun takhta & tidak diberi masa cukup untuk berunding dengan Majlis Mesyuarat Negeri

Monday, January 25, 2010

NOTA SEJARAH T3(BAB 2) 2.2 MALAYAN UNION (MU)

2.2 MALAYAN UNION (MU)

• Diisytiharkan British pada 1 April 1946 di King’s House (Carcosa Seri Negara), Kuala Lumpur
• Gabenor pertama – Sir Edward Gent
• MU menggantikan PTB di Tanah Melayu
• Malayan Union merupakan;
• Usaha British mengukuhkan pengaruh politik & ekonominya di Tanah Melayu
• Penjajahan secara mutlak oleh British


Tujuan Penubuhan MU

• Mengurangkan & mengawal kuasa politik orang Melayu
• Menjimatkan perbelanjaan British – NNS, NNMB & NNMTB
• Menjamin terus penguasaan British terhadap sumber ekonomi Tanah Melayu
• Memastikan sumbangan golongan imigran tidak terjejas sebagai sumber tenaga kerja, pelabur & pengembang ekonomi Tanah Melayu
• Mengukuhkan pertahanan British di Tanah Melayu & Asia Tenggara
• Mewujudkan suatu pentadbiran cekap & seragam
• Menyediakan Tanah Melayu ke arah berkerajaan sendiri
• Membentuk satu bangsa Malayan Union


Ciri-Ciri Malayan Union

• MU berjaya mengubah status Tanah Melayu daripada negeri naungan kepada sebuah Tanah Jajahan Mahkota
• Negeri naungan – negeri yang dilindungi oleh British & raja2 Melayu masih menjadi ketua negeri
• Tanah Jajahan Mahkota – negeri yang diperintah oleh British secara langsung & berada di bawah Parlimen
British iaitu Melaka & Pulau Pinang
• MU mewujudkan satu pentadbiran bersifat ‘kesatuan’

• Ciri-ciri utama;

• NNMB, NNMTB & NNS digabungkan menjadi satu unit politik
• Dibentuk Majlis Eksekutif & Majlis Undangan Malayan Union
• Malayan Union diketuai oleh seorang Gabenor British yang dilantik oleh Raja England
• Kewarganegaraan sama rata melalui prinsip jus soli yang menjadi asas kerakyatan MU
• Raja2 menjadi ahli Majlis Melayu (Majlis Raja2 Melayu) yang hanya membincangkan soal agama Islam & adat istiadat Melayu
• Seorang Pesuruhjaya Negeri dilantik bagi setiap negeri sebagai ketua pentadbir
• Parlimen British menjadi pemutus undang2 MU

Bentuk Pentadbiran Malayan Union

• Parlimen British – pemutus undang2 MU
• Gabenor MU - dilantik Raja England
• Gabenor dibantu oleh Majlis Eksekutif, Majlis Undangan & Majlis Melayu (Majlis Raja2 Melayu
• Pesuruhjaya Negeri – sebagai ketua pentadbir setiap negeri

Wednesday, January 20, 2010

NOTA SEJARAH TINGKATAN 3

BAB 2 MALAYAN UNION DAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU

• Malayan Union (MU)) diperkenalkan tahun 1946
• Ia membangkitkan gerakan nasionalisme Melayu
• Orang Melayu menentang MU yang dianggap cuba menjajah Tanah Melayu & menghapusklan ketuanan Melayu
• Ketuanan Melayu bermaksud semangat cinta akan apa saja berkaitan bangsa Melayu seperti hak politik, bahasa, budaya & adapt istiadat
• Tentangan ini melahirkan Persekutuan Tanah Melayu pada Februari 1948


2.1 TANAH MELAYU SELEPAS KEKALAHAN JEPUN

• Jepun kalah tahun 1945
• Tanah Melayu dikuasai Parti Komunis Malaya (PKM) selama 14 hari
• PKM banyak melakukan keganasan
• Tanah Melayu menjadi huru-hara
• Keadaan diselamatkan oleh Pentadbiran Tentera British (PTM) atau British Military Administration (BMA)
• BMA – merupakan pentadbiran bercorak tentera oleh British sebelum Malayan Union diperkenalkan


Keganasan 14 Hari

• Jepun meninggalkan Tanah Melayu selepas kalah
• Berlaku “kekosongan Politik” kerana tiada kuasa yang memerintah
• Kekosongan politik – suatu masa atau keadaan sesebuah negara atau negeri yang tidak mempunyai sebuah kerajaan atau pemerintah
• PKM mengambil kesempatan untuk menguasai keadaan Tanah Melayu
• Tanah Melayu dikuasai oleh cawangan tentera PKM iaitu Malayan People’s Anti-Japanese Army (MPAJA) selama 14 hari
• Tentera MPAJA dikenali sebagai “Bintang Tiga”
• MPAJA telah menguasai – bandar, daerah2 penting, balai polis & pejabat pentadbiran kerajaan


• MPAJA juga menjalankan;

• Undang2 sendiri seperti – menghukum sesiapa yang bekerjasama dengan Jepun
• Mengenakan cukai kepala, cukai harta & cukai tanah
• Antara keganasan MPAJA;
• Menculik & menyeksa sesiapa yang dianggap bersubahat dengan Jepun
• Menghukum penduduk yang menganiayai orang Cina
• Merampas harta benda orang kampung
• Membunuh sesiapa yang dianggap bersalah


• Contoh keganasan;

• Di Batu Pahat – PKM membunuh seorang penghulu yang dianggap bersubahat dengan Jepun
• Pegawai Daerah yang cuba berunding juga dibunuh
• Di Jelebu, Negeri Sembilan – PKM mencemarkan masjid & surau
• Di Kampung Bakor & Sungai Manik, Perak – PKM membakar rumah2 yang berpenghuni di waktu malam


• Kesan keganasan;

• Berlaku ketegangan kaum kerana kebanyakan anggota PKM orang Cina
• Penduduk Melayu bangkit menentang PKM
• Berlaku huru-hara di bebarapa tempat di Semenanjung Tanah Melayu


• Contoh – di Batu Pahat & Muar – orang Melayu pimpinan Kiai Salleh Karim bergabung tenaga menyerang orang Cina di bandar Batu Pahat
• Berjaya dihalang oleh Pegawai Daerah Batu Pahat, Dato’ Onn Jaafar
• Ketegangan kaum ini berjaya diatasi oleh Pentadbiran Tentera British Pentadbiran Tentera British
• PTB – merupakan pentadbiran tentera yang diperkenalkan British pada September 1945
• Diketuai oleh Ketua Pegawai Hal Ehwal Awam – Sir Ralph Hone
• Tujuan PTB – melaksanakan suatu pentadbiran peralihan sebelum sebuah pentadbiran awam diperkenalkan


• Antara kejayaan PTB:
. Menghapuskan kuasa PKM selama 14 hari di Tanah Melayu
• Memujuk PKM & MPAJA serah senjata
• Kawal & hentikan pergaduhan kaum
• Wujudkan keamanan & tegakkan undang2

• Kesan;
• Berjaya mengamankan Tanah Melayu
• British perkenalkan Malayan Union

Tuesday, January 19, 2010

Sunday, January 17, 2010

KARANGAN PELAJAR : 最美的力量( 文婷)

最美的力量
文婷

2004年12月,印尼发生了大海啸、2008年5月,四川发生大地震、菲律宾等地区发生风灾,还有好多、好多的天灾……当这些天灾发生后,我们总能看见一张张痛不欲生、因过度害怕或悲伤而显得麻木的脸孔;在现场还能看见救援队员进进出出,努力地与死神拼斗,争取时间救出每一个生还者;媒体网络都争先地报道着他们独家的最新状况;世界各地的人们,大至政府,小至个人也都纷纷展开行动,尽可能地提供援助。

在这些极大的悲剧发生后,除了绝望、窒息、害怕、无助等等的情绪外,有人说他们明白了生命的无常,亦有人说要开始珍惜身边的人、事、物,但我说,我看见了爱。

发生天灾时,人们都会本能地逃跑,但缅甸某间学校的老师却用着他们单薄的身躯,守护了一张张可爱的笑颜;四川大地震后,一位友人,不离不弃地守护在自己朋友的身边,几天几夜也无所谓,只一心等待着救助;世界各国也张罗打鼓,以最快的速度派送着自家的救护队前去相助;灾难过后,面对身边亲属朋友的分离,生还者们坚强地站了起来……若非有爱,人们何须牺牲自己,救助他人?不是因为爱,人们何须大动干戈,只为能尽点绵力呢?如果无爱,那些生还者怎有勇气继续活下去?须知活着比死去更需要勇气。

爱,是种感觉,看似远在天边,其实近在眼前。它总是悄悄地躲藏着,静待着有缘人,也因此有了辛弃疾的“众里寻他千百度,蓦然回首,那人却在灯火阑珊处。”这句千古名言。慈母手中的线、一条安慰的手帕、一个善意的关心、一抹简单的微笑,甚至一个陌人的眼神,其实都在无意间散发着爱。这些都是爱的化身,恨也是因爱而生的。

有时候,爱的确会带来伤害,而且往往都是最痛、最伤的。但是,在爱人与被爱的过程,我们学会了付出与接受爱,也更懂得珍惜爱了。在爱的环境下成长的孩子,也比在其他环境中成长的孩子更能明白爱,接受爱,以及给予爱。

因为爱,人与人之间没有了比较,只有包容;因为爱,人与人之间少了争斗,多了份和平;因为爱,面对困境,我们亦能勇敢地前进。尽管世界仍有丑恶,但相比之下才能显出爱的美。感谢有爱,万物才显得朝气蓬勃;感谢有爱,世间才有了温暖。

爱,神所赋予的最美的力量!

KARANGAN PELAJAR CINA(TINGKATAN 4)

谈课外活动对中学生的重要性
佳琳


对大多数中学生来说,课外活动并不重要,也是一个负担。这是一个错误的观念。中学生除了应注重学业成绩以外,也应注重课外活动,以达致身心平衡发展。

参与课外活动的其中一个目的是可以锻炼自己的身心体魄。一些中学生天天坐在书桌或电脑前做功课,因此很少运动身子。所以,中学生可以透过课外活动活动懒散已久的筋骨。课外活动也可以充实中学生的课余生活,并远离不良活动如飙车活动。

此外,课外活动可以让中学生增广见闻与开拓视野,并提高中学生的学习兴趣。例如,历史社团可以举办一日游参观我国的古迹,让中学生籍此机会多认识我国的文化和历史。因此,中学生能够吸收更多的课外知识。

课外活动也能让中学生松驰课业上的压力。繁重的功课常常使中学生被压得喘不过气来。所以,学生可以选择参加自己喜欢的课外活动,这不但可以让中学生放松心情,也可以让中学生得到适当的娱乐。

接着,课外活动能够促进同学们之间的交流、扩大中学生的生活圈子、让中学生学习沟通技巧与培养中学生合群的精神。这些都是中学生往后进入社会圈子前必学的“科目”。中学生必须多学习交流以便在社会工作时不容易吃亏。

总的来说,课外活动对中学生是百利而无一害的。只要能把时间分配得妥当,参与课外活动就不是一个负担。

Friday, January 15, 2010

UJIAN PENDEK SEJARAH T3(BAB 1)

UJIAN PENDEK SEJARAH DARI TOPIK T 3

BAB 1 PENJAJAHAN JEPUN DI NEGARA KITA
1. Antara berikut, yang manakah merupakan faktor Jepun menyerang Tanah Melayu?
I Masalah kekurangan bahan mentah
II Masalah keperluan kawasan pasaran baru
III Memberi kemerdekaan kepada Tanah Melayu
IV Merealisasikan slogan “Asia Untuk Orang Asia”
A I dan II B II dan III
C III dan IV D I dan IV

2. British kurang bersungguh-sungguh dalam mempertahankan Tanah Melayu , kecuali Singapura. Mengapa?
A British yakin dapat mengambil semula Tanah Melayu
B British terpaksa menghadapi kemaraan tentera Paksi di Eropah
C British memang sudah menduga Tanah Melayu sukar untuk dipertahankan
D British berpendapat bahawa penduduk tempatan mampu mempertahankan Tanah Melayu.

3. # Leftenan Adnan
Apakah peranan pahlawan di atas sehingga menjadi kebanggan Rejimen Askar Melayu?
A Dapat mengalahkan pasukan tentera Jepun di bawah pimpinan Jeneral Itagaki
B Berjuang bermati-matian sehingga terkorban di Bukit Gap, Singapura
C Satu-satunya pegawai Melayu yang berkhidmat dengan tentera British
D Menjadi anggota Rejimen Askar Melayu pertama berpangkat pegawai

4. Kejatuhan keseluruhan Tanah Melayu dalam masa 10 minggu di tangan tentera Jepun telah mengejutkan British sendiri. Apakah iktibar daripada peristiwa tersebut?
A Kita tidak boleh mengharapkan kuasa asing mempertahankan negara kita sendiri
B British bukannya negara yang hebat dari segi ketenteraannya
C Negara kita dapat dikalahkan oleh kuasa asing dengan mudah
D Jangka masa peperangan tidak dapat dijangkakan

5. # Jeneral Itagaki # Masao Baba
Apakah persamaan kedua-dua pegawai tentera Jepun di atas?
A Pemerintah tertinggi tentera Jepun di Tanah Melayu
B Mengetuai tentera Jepun menyerah diri kepada British
C Terkorban semasa menjalankan misi mara ke Slim River
D Kedua-duanya berpaling tadah kepada British kerana tidak puas hati

6. Antara berikut, yang manakah unsur perancangan awal yang merupakan antara faktor kejayaan Jepun menakluki Tanah Melayu ?
I Aktiviti propaganda terhadap penduduk tempatan
II Kegiatan perisikan sebelum Perang Dunia Kedua tercetus
III Menyerahkan Negeri-Negeri Melayu Utara kepada Thailand
IV Serangan terhadap Pearl Harbour, pangkalan tentera Amerika Syaikat
A I dan II B II dan III
C III dan IV D I dan IV

7. Beribu-ribu askar India yang berkhidmat dengan tentera British telah berpaling tadah menyokong tentera Jepun. Mengapa?
A Mereka terpengaruh dengan propaganda Jepun untuk mengusir penjajah British dari India
B Kebanyakan tentera British telah kembali ke Britain untuk menghadapi tentera Jerman
C Pemimpin tertinggi askar India telah dipecat oleh British kerana menerima rasuah
D Askar India dianggap tentera kelas dua dalam pasukan tentera British.

8. Antara berikut, yang manakah berkaitan dengan pemerintahan Jepun di Tanah Melayu?
I Pemerintahan bercorak ketenteraan diperkenalkan
II Pentadbiran Tanah Melayu tidak termasuk Singapura
III Pentadbiran digabungkan menjadi tiga peringkat sahaja
IV Pemerintahan Tanah Melayu dan Sumatera digabungkan
A I, II, dan III B I, III, dan IV
C I, III, dan IV D II, III, dan IV

9. # Singapura # Kuching
Apakah persamaan kedua-dua bandar di atas semasa penjajahan Jepun?
A Kedua-duanya menjadi pusat pentadbiran Jepun
B Kedua-duanya merupakan pusat gerakan anti-Jepun
C Kedua-duanya jatuh kepada tentera Jepun pada masa yang sama
D Kedua-duanya mempunyai status Tanah Jajahan Mahkota Jepun

10. Dasar-dasar pentadbiran Jepun di Tanah Melayu sering berubah-ubah. Apakah asas-asas yang membawa kepada perubahna tersebut?
A Kepentingan Jepun semata-mata B Situasi semasa di tanah Melayu
C Reaksi penduduk tempatan D Perubahan pucuk pimpinan

11. # Kuching # Sibu # Miri
# Jesselton # Sandakan
Apakah taraf Bandar-bandar di atas?
A Negeri B Wilayah
C Residensi D Bandaraya

12. Pentadbiran tentera Jepun di Tanah Melayu diketuai oleh seorang Pengarah Agung yang berpusat di …
A Kualal Lumpur B Kota Bharu
C Singapura D Kuching

13. Antara penentangan yang paling berjaya di Sabah ialah Pasukan Gerila Datu Mustapha. Penentangan ke atas Jepun telah dilakukan di …
A Lahad Datu B Kota Kinabalu
C Labuan D Kudat

14. Dasar penjepunan merujuk kepada …
A memperkenalkan mata wang Jepun
B layanan yang baik kepada syarikat-syarikat Jepun
C sultan Melayu diberi elaun bulanan
D pengharaman Bahasa Inggeris dan Cina di sekolah

15. Semasa pendudukan Jepun, Kesatuan Melayu Muda (KMM) telah dipimpin oleh seorang nasionalis Melayu, iaitu …
A Dr. Burhanuddin al-Helmy B Ishak Hj. Mohammad
C Ibrahim Hj. Yaacob D Ahmad Boestaman.

Tuesday, January 12, 2010

Nota Sejarah T3 Bab 1 sambung ........

REAKSI PENDUDUK
• Pelbagai reaksi penduduk tempatan seperti orang Melayu, India & Cina
i. Reaksi Orang Melayu
Reaksi Peringkat Awal
• Sebahagian besar tidak menentang
• Mereka mengalu-alukan kedatangan Jepun
• Terpengaruh dengan slogan Jepun “Asia Untuk Orang Asia” dan rancangan “Kawasan Kesemakmuran Bersama Asia Timur Raya”
• Orang Melayu diberi layanan baik oleh tentera Jepun
• KMM pimpinan Ibrahim Haji Yaacob mengadakan pakatan sulit dengan Jepun
• Tujuan supaya Tanah Melayu mendapat kemerdekaan

Reaksi Selepas Jepun Menguasai Tanah Melayu
• Sokongan orang Melayu tidak kekal lama
• Jepun memerintah secara tentera
• Dasar pemerintahan Jepun menyusahkan rakyat
• Slogan Jepun hanya muslihat untuk menguasai Tanah Melayu
• Tanah Melayu tidak diberi kemerdekaan seperti dijanjikan
• Status Tanah Melayu berubah menjadi tanah jajahan
• Negeri-Negeri Melayu Utara diserahkan kepada Thailand sebagai balasan kerjasama
• Di peringkat awal Jepun tidak mengiktiraf kedudukan raja-raja Melayu
• KMM dibubarkan oleh Jepun
• Tentera Jepun mula kejam terhadap sesiapa sahaja yang dianggap pesalah

ii. Reaksi Orang Cina
• Banyak dipengaruhi Perang China- Jepun 1937
• Terlibat dengan gerakan anti-Jepun
• Mereka memulaukan barangan Jepun & memungut derma untuk membantu Negara China
• Pemuda Cina ramai yang balik ke China menyertai perang menentang Jepun
• Kesannya – apabila Jepun menguasai Tanah Melayu orang Cina dilayan kasar & dibunuh tentera Jepun
• Ada juga orang Cina menyokong Jepun untuk menjaga kepentingan perniagaan & keselamatan nyawa mereka

iii. Reaksi Orang India
• Mendapat layanan baik daripada Jepun
• Tujuan Jepun untuk mendapat kerjasama orang India mengusir British di India
• Orang India diseru bersatu padu untuk tujuan tersebut
• Jepun berjaya mempengaruhi orang India dalam tentera British supaya berpaling tadah & bekerjasama dengan Jepun
• Sebahagian besar orang India menyertai Tentera Kebangsaan India & menubuhkan Liga Kemerdekaan India hasil dorongan Jepun

Reaksi Penduduk Terhadap Dasar Kejam Jepun di Tanah Melayu
• Muncul gerakan anti-Jepun di Tanah Melayu, Sabah & Sarawak
• Bergerak secara gerila untuk menentang Jepun
• Mendapat kerjasama daripada tentera Bersekutu khususnya British Gerakan Anti-Jepun di Tanah Melayu
i. Malayan People’s Anti Japanese Army (MPAJA)
• Ditubuhkan oleh Parti Komunis Malaya(PKM)
• Bekerjasama dengan British untuk mendapat bantuan kewangan, latihan ketenteraan & senjata
• Menggunakan taktik perang gerila

ii. Force 136
• Ditubuhkan tentera Bersekutu di Pahang, Johor & Kedah untuk menentang Jepun di Tanah Melayu
• Anggotanya mendapat latihan daripada tentera Bersekutu di Sri Lanka
• Mereka terdiri daripada pegawai-pegawai tadbir Melayu

iii. Askar Melayu Setia (AMS)
• Melancarkan perang gerila
• Bekerjasama & mendapat bantuan daripada Force 136

iv. Pasukan Wataniah Pahang
• Sultan Pahang (Sultan Abu Bakar) sebagai Pemerintah Kehormat
• Diketuai oleh Yeop Mahidin
• Berhubungan baik dengan pasukan Force 136

v. Gerila Kinabalu
• Pimpinan Albert Kwok
• Melancarkan pemberontakan Double Tenth tetapi gagal

vi. Pasukan Gerila Datu Mustapha
• Menjalankan penentangan di Kudat

vii. Pasukan Gerila di Sandakan
• Menjalankan penentangan di Sandakan
viii. Penentangan di Pesisir Pantai Sarawak
• Menjalankan gerakan membantu tentera Bersekutu mengusir tentera Jepun

Jepun di Ambang Kekalahan
• Tahun 1945 tentera Bersekutu mendesak Jepun menyerah diri
• Jepun enggan
• Pada 9 Ogos 1945 tentera Bersekutu menggugurkan bom atom di di Hiroshima & Nagasaki
• 15 Ogos 1945 Jepun terpaksa menyerah kalah tanpa syarat
• Jeneral Seishiro Itagaki iaitu ketua tentera Jepun di Tanah Melayu menyerah diri kepada tentera Bersekutu di Majlis Perbandaran Singapura
• Tentera Bersekutu diwakili Laksamana Louis Mountbatten
• Pada 10 September 1945 pemerintah tertinggi tentera Jepun ke-37 di wilayah Borneo Masao Baba menyerah
kalah di Surender Point, Labuan

Nota Sejarah T3 Bab 1 sambung.......

DASAR PEMERINTAHAN JEPUN DI TANAH MELAYU
a. Pentadbiran Jepun di Tanah Melayu
• pemerintahan bercorak tentera di Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah
• Tanah Melayu dikenali sebagai Malai Baru (Melayu Baru)
• Singapura dikenalisebagai Syonan (Cahaya Selatan)
• Pentadbiran Singapura diasingkan daripada Tanah Melayu
• Pentadbiran Jepun di Tanah Melayu terbahagi dua iaitu pentadbiran pusat dan pentadbiran wilayah

i. Pentadbiran Pusat
• Jepun gabungkan Tanah Melayu dengan Sumatera di bawah pentadbiran pusat
• Diketuai Pengarah Agung berpusat di Singapura
• Dibantu oleh Mahkamah, Biro Pentadbiran dan Majlis Pusat
• Sarawak, Sabah dan Brunei digabungkan di bawah pentadbiran Borneo Utara
• Diketuai oleh Gabenor Jeneral di Kuching

ii. Pentadbiran Wilayah
• Di bawah pentadbiran pusat yang terdiri daripada negeri-negeri
• Setiap wilayah diketuai Gabenor Wilayah
• Negeri Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu diberikan kepada Thailand sebagai menghargai kerjasama
• Sarawak dibahagikan kepada tiga wilayah (Kuching, Sibu & Miri)
• Sabah kepada dua wilayah (Jesselton & Sandakan)
• Setiap wilayah diketuai seorang Gabenor Wilayah
• Diperingkat daerah pentadbiran sama dengan pentadbiran British
• Mempunyai Residen, Pegawai Daerah (15 buah daerah) & Ketua Tempatan

b. Dasar Pentadbiran Jepun di Tanah Melayu
• Jepun perkenalkan pelbagai dasar
• Dasar Jepun sering berubah mengikut kepentingan
• Kebajikan penduduk tidak dijaga
• Penduduk tiada hak bersuara
• Setiap dasar Jepun mempunyai muslihat tertentu
• Apabila Jepun sedar akan kalah dalam Perang Dunia II barulah Jepun membuat dasar yang memberi kebaikan kepada penduduk
• Tujuan untuk mendapat sokongan penduduk tempatan supaya tidak kembali menyokong British

Dasar pemerintahan boleh dilihat dalam aspek politik, ekonomi & sosial
i. Politik
• Sultan tidak lagi menjadi pemerintah negeri
• Sultan hanya menjadi ketua agama Islam & adat istiadat Melayu sahaja
• Sultan diberi elaun seperti semasa pemerintahan British
• Tanah Melayu dijadikan tanah jajahan Jepun
• Majlis Agama Islam hanya ditubuhkan apabila Jepun hampir kalah

ii. Ekonomi
• Ekonomi Tanah Melayu dieksploit untuk kegiatan perindustrian & membiayai peperangan
• Mata wang Jepun diperkenalkan
• Ekonomi sara diri untuk pengeluaran makanan harian digalakkan
• Catuan makanan dilaksanakan untuk mengatasi kekurangan bahan keperluan harian
• Layanan istimewa diberikan kepada kaisha (syarikat Jepun)

iii. Sosial
• Sekolah Inggeris & Cina ditutup bagi menghapuskan pengaruh Barat & China
• Kesetiaan penduduk Tanah Melayu ditumpukan kepada Maharaja Jepun
• Lagu Kebangsaan Jepun iaitu Kimigayo dinyanyikan pada setiap pagi di sekolah
• Bahasa Jepun atau Nippon-go menjadi bahasa pengantar di sekolah
• Satu ruangan khas belajar bahasa Jepun dimuatkan dalam akhbar Fajar Asia
• Rakyat diwajibkan belajar bahasa Jepun
• Cuti sempena hari-hari perayaan negara Jepun diperkenalkan
• Orang Melayu dilayan lebih baik untuk mendapatkan sokongan pemerintahan
• Orang Cina dilayan kasar kerana menyokong kerajaan China dalam Perang China_Jepun
• Orang India dilayan baik kerana Jepun inginkan kerjasama mereka bagi mengusir British di India

Contoh Dasar Penjepunan
• Stesen Kereta Api Tanjong Pagar diberi nama baru iaitu Stesen Kereta Api Syonan
• Persatuan Perdagangan perlu menggunakan bahasa Jepun iaitu Shonan Shokai
• Budaya Jepun diiklankan dalam akhbar
• Murid sekolah dan kakitangan kerajaan dipaksa menyanyikan lagu kebangsaan Jepun Kimigayo

Wednesday, January 6, 2010

NOTA SEJARAH(T3)BAB 1

NOTA SEJARAH
TINGKATAN TIGA
BAB 1:
PENDUDUKAN JEPUN DI NEGARA KITA
1.1 PEMERINTAHAN TENTERA JEPUN DI TANAH MELAYU
• Memerintah selama 3 tahun 8 bulan (1942 hingga 1945)
• Pemerintahan bercorak tentera
KEDATANGAN JEPUN
• Jepun diperintah oleh Maharaja Mikado Meiji (1868-1912)
• Melancarkan Pemulihan Meiji
• Menekankan pemodenan Jepun danperindustrian
• Mencontohi negara Barat
• Jepun meluaskan kuasa di China bertujuan memasarkan hasil industri
• Dianggap kuasa besar setelah berjaya dalam Perang Rusia-Jepun 1905
• Berjaya memodenkan Jepun dalam tempoh 30 tahun

Faktor Perluasan Kuasa Jepun
i. Faktor Masalah Ekonomi Jepun
• Penduduk Jepun bertambah menyebabkan tanah pertanian kurang
• Jepun perlukan bahan mentah untuk industri seperti petroleum, bijih timah dan getah
• Jepun perlukan kawasan baru untuk pasaran hasil industri
ii. Faktor Sekatan Ekonomi
• Amerika Syarikat mengenakan sekatan ekonomi kerana Jepun menguasaiChina
• China dikuasai Jepun melalui Perang China-Jepun Kedua 1937
• Jepun bertindak balas menyerang Asia Tenggara untuk membebaskan diri
• Serangan diketuai Jeneral Tojo
• Tahun 1936 Jepun dikuasai oleh pemerintahan tentera
• Tahun 1941 Jeneral Tojo menjadi Perdana Menteri Jepun
• Beliau berjaya mengusir semua kuasa Barat di Asia Tenggara

Langkah Awal Jepun Untuk Menguasai Tanah Melayu
i. Melalui Propaganda
• Digunakan untuk pengaruhi penduduk tempatan melalui slogan “Asia UntukOrang Asia” dan “Semangat Asia”
• Slogan berunsur anti-penjajah Barat
• Banyak menonjolkan imej Jepun sebagai pembela negara-negara di Timur
• Propaganda disiarkan melalui akhbar Jepun The Syonan Times & Fajar Asia

ii.Rancangan “Kawasan Kesemakmuran Bersama Asia Timur Raya”
• Strategi yang sangat berkesan
• Penduduk tempatan tidak menganggap Jepun sebagai penjajah baru menggantikan British

Kemaraan Tentera Jepun di Tanah Melayu
i. Melalui Kawasan Utara di Thailand
• Tentera Jepun mendarat serentak di Singgora dan Pattani, Thailand pada 8 Disember 1941
• Tentera terus mara ke Jitra, Kedah
• Tentera berpecah dua
• Satu pasukan ke Pulau Pinang dan terus mara ke selatan melalui pesisiran pantai barat
• Satu pasukan lagi mengikut jalan darat menuju bandar-bandar utama di negeri-negeri pantai barat

ii. Melalui Kawasan Kota Bharu
• Tentera Jepun mendarat pada 8 Disember 1941
• Tentera mara ke selatan mengikut jalan darat di negeri-negeri pantai timur

iii. Melalui Kawasan Sarawak dan Sabah
• Tentera Jepun mendarat di Miri dari Cam Ranh, Vietnam pada 16 Disember 1941
• Berpecah kepada dua pasukan
• Satu pasukan mara ke Kuching dan Sibu
• Pasukan kedua mara ke Sabah melalui Labuan dan Sandakan
• Kemudian mara ke kawasan pesisiran pantai kedua-dua negeri terutama di bandar-bandar besar
• Tiada tentangan sengit terhadap kemaraan tentera Jepun di Sarawak dan Sabah

Cara Kemaraan Tentera Jepun
i. Menggunakan kapal terbang perang
• Digunakan tentera Jepun untuk menyerang tentera British di Tanah Melayu
• Kapal ini sebagai pelindung kepada tentera darat Jepun
ii.Menggunakan kereta kebal penggempur
• Berjaya memaksa tentera British berundur
• Jepun menggunakan kereta kebal kecil dan ringan yang lebih mudah dikendalikan
iii. Menggunakan bot
• Bot digunakan untuk mendaratkan tenteranya dari kapal perang yang sukar berlabuh di pantai
iv. Menggunakan basikal
• Tujuan mempercepatkan perjalanan tanpa disedari pihak British
• Basikal mudah untuk melalui jalan sempit

Kesan Kemaraan Jepun di Tanah Melayu
i. Jepun menguasai Tanah Melayu
• Tentera Jepun berjaya kuasai Tanah Melayu dalam masa 10 minggu
• Pada 15 Februari 1942 Tanah Melayu dan Singapura jatuh ke tangan Jepun
• Leftenan Jeneral A.E.Percival menyerah diri kepada Leftenan Jeneral Yamashita Tomoyuki (dikenali “Harimau Malaya”) di Singapura
• Jepun gunakan strategi peperangan yang baik terutama kegiatan perisikan Jepun yang berkesan

ii. Banyak berlaku kemusnahan
• Kemusnahan berlaku pada infrastruktur, ekonomi dan bangunan
• British gunakan taktik “bumi hangus”
• British memusnahkan jambatan, jalan kereta api, jalan raya, ladang-ladang dan kawasan perlombongan
• Tujuannya untuk melengah-lengahkan kemaraan tentera Jepun dan melumpuhkan ekonomi
• Contoh kemusnahan ialah Jambatan Guillemard di Kuala Krai, Kelantan dan Bangunan Muzium Selangor
• Di Sarawak, British membakar telaga minyak di Miri dan memusnahkan dokumen-dokumen kerajaan

iii. Jepun gagal menguasai bahan mentah Tanah Melayu
• Tindakan British Berjaya menggagalkan usaha Jepun untuk menguasai bahan mentah negara

iv. Kelemahan tentera British di Tanah Melayu
• Tentera British yang terdiri daripada askar-askar India-Gurkha, Australia dan British tidak mampu menyekat
kemaraan tentera Jepun
• Tentera British tidak berhasrat untuk mempertahankan Tanah Melayu dengan bersungguh-sungguh kecuali
Singapura
• British tumpukan perhatian untuk pertahankan negara Britain daripada serangan tentera Paksi di Eropah
• Rejimen Askar Melayu pimpinan Leftenan Adnan berjuang bermati-matian mempertahankan Tanah Melayu

Faktor Kejayaan Jepun Mengalahkan British di Tanah Melayu
i. Perancangan awal perang
• Jepun menggunakan propaganda untuk memenangi hati dan mendapatkan kerjasama penduduk Tanah Melayu
• Jepun menjalankan aktiviti perisikan di Tanah Melayu bagi mendapatkan maklumat untuk memudahkan serangan

ii. Kelengkapan perang tentera Jepun
• Jepun menggunakan banyak kapal terbang pejuang moden seperti “Zero Fighter”
• Jepun menggunakan kereta kebal yang sesuai dengan keadaan muka bumi Tanah Melayu

iii. Semangat tentera Jepun
• Tentera Jepun berjuang untuk kemegahan negara mereka
• Tentera Jepun rela mati demi Maharaja Jepun
• Tentera Jepun berpengalaman kerana pernah terlibat dalam Perang China-Jepun

iv. Taktik serangan Jepun
• Jepun memusnahkan Pearl Harbour di Hawaii yang menjadi pangkalan utama tentera Amerika Syarikat di Asia Pasifik pada 7 Disember 1941
• Jepun memulakan serangan dari utara tanah Melayu kerana pertahanan utama British tertumpu di Singapura

v. Kelemahan tentera British
• Tentera British tidak bersedia untuk menghadapi serangan Jepun kerana lebih menumpukan peperangan di Eropah
• Tentera British kurang latihan dan kekurangan peralatan perang
• Askar India yang berkhidmat dengan tentera British telah berubah sikap menjadi anti-British
• Tumpuan pertahanan British hanya di Singapura

vi. Pakatan Jepun-Thailand
• Thailand memberikan laluan kepada tentera Jepun mendaratkan tenteranya dan sebagai balasan Jepun tidak menyerang Thailand
• Jepun berjanji menyerahkan Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis kepada Thailand

vii. Peranan Kesatuan Melayu Muda (KMM)
• KMM membantu menyebarkan propaganda Jepun kepada orang Melayu
• KMM memberi maklumat perisikan tentang Tanah Melayu
• KMM menjadi penunjuk arah semasa kemaraan Jepun

SAMBUNG .........

Format Baru SPM Bahasa Cina

大马教育文凭华文考试拟改革 华教界忧难倒考生

中新网12月10日电 据马来西亚《星洲日报》报道,马来西亚教育部将在2011年起全面改革大马教育文凭(SPM)华文考试的评估模式,其中包括增设试卷(三),即占总分13分的华语会话,以及取消选择题,由简答题取代。
  大马华教界比较关注的是,这项改革会否引起考生对选考华文打退堂鼓的问题。
  考试局从2009年起检讨SPM华文科评估制度,而最新的评估制度已于今年11月23日的课程中心委员会会议通过,并将于2011年落实。
  在华语会话方面,共有5个模拟题,3个个人活动及2个分组活动,各别在中四和中五的时候进行测试。
  会话考试主要是测试学生的对答能力,评估学生语法的运用、发音、语调、声调、流利度、提出有建设性的意见和态度有礼貌,评分以整理表现为主。
  会话细节草拟中
  据悉,会话如何进行的细节还在草拟中,有了定案之后再通知学校华文教师。
  总分100分的华文试卷(一),分为两个部份,甲组是占30%共2题的应用题,比往年试卷多了一题的应用题;而乙组是5题的作文题,学生可任选1题作答。
  华文作文的第一、第二和第5题是可以让学生发挥创意和思考能力的自由题,第3和第4题则以说明文和议论文为主。华文试卷(一)的作答时间是1小时45分。
  以简答题取代选择题
  令人关注的是原本有15道的简答题和24题选择题的华文试卷(二),将全面以简答题出题,作答时间保持原有的2小时15分钟,总分是100%,即现代文65分、古代文25分和名句10分。
  因此,今年大马教育文凭华文试卷(二)原本15道的简答题将增加至24题,而原有24题的选择题则将减少至15题,以让学生逐步适应以简答题为主的出题模式。
  从2011年开始,试卷(二)将改为只有22题简答题,不再有选择题。
  据悉,各州华文科督学将在开学后召见州内的华文教师,以传达华文试卷评估模式改革的讯息,以让师生有两年调整及适应新的制度。

SPM华文格式变动

注意:SPM华文格式变动
根据可靠消息(来源恕不便道明),今年或明年起,SPM华文科出题方式有所改变:

(一) 试卷(1)甲组将不再考改写,两题皆考应用文(公函、通告和启事)
唯会议记录及报告可在校内考试或预考中考(课内须教学生书写)。

(二) 乙组作文第二题(写感想题目)将被取消并改在PMR考试中考,至于什么题目会代替之则不得而知。第五题格式化题目(新闻稿和访谈)将改为熟语类型题目,如“路遥知马力”、“一失足成千古恨”之类问题。

(三) 试卷(二)的概述文章将侧重于考记叙文(较难)。

(四) 试卷(二)的简答题增加至24题;选择题减至16题。

Tuesday, January 5, 2010

TUGASAN/JAWATAN TAHUN 2010

* Guru Tingkatan 3UKM

* Ketua Kelab Olahraga

* Guru Penasihat Kelab Kebudayaan

* Guru Penasihat Rumah Enggang

* AJK Majalah (Fotografi)

* AJk Biasiswa(Permohonan)

* Mengajar Mata Pelajaran Bahasa Cina, Sejarah dan Pendidikan Seni Visual

Semoga segala kerja tahun ini dapat dijalankan dengan sempurna, lancar dan berjaya!